Delen
Verslag

2018 - Névache

Huttentocht langs het massief van de Cerces

2018 - Huttentocht langs het massief van de Cerces

Net zoals vorig jaar, trekken Jonas en ik er voor een weekje op uit richting de Franse Alpen. Vorig jaar hadden we Nèvache als uitvalsbasis voor een toer langs de Mont Thabor. Dit keer kiezen we voor dezelfde uitvalsbasis, maar staat een meerdaagse huttentocht rond het Cerces-massief op het programma, aangevuld met enkele dagwandelingen.

We vertrekken onmiddelllijk na de examens omdat na onze trip ook nog autorijlessen voor Jonas op de kalender staan … en vanaf de 2-de week van juli start alweer de aanloop naar de 2-de zit. Vandaar dat we reeds op 27 juni vertrekken om op 3 juli reeds terug te kunnen zijn.

27.06.2018 - Heenreis

Naar goede gewoonte staan we om 3u30 op en zijn we rond 4u ‘on the road’. Voor onze middag-picknick slaan we ter hoogte van Macôn even af naar de wijngaarden van de Beaujolais. Daarna gaat het verder richting Lyon. Ditmaal rijden we niet via de Fréjus-tunnel, maar opteren we voor de weg die langs het nationaal park van de Écrins loopt van Grenoble naar Briançon. Dat maakt de laatste 2u van de rit wel een stuk vermoeiender want het zijn kleinere wegen, waardoor we toch een uurtje later dan verwacht aankomen. We sparen via deze weg dan wel de tol van de Fréjus-tunnel uit, maar twijfelen toch of dit voor herhaling vatbaar is en we voor de terugweg toch niet gewoon de kortste weg via de toltunnel kiezen.

Wanneer we in Névache aankomen, is het nog een kwartiertje rijden langs een smal weggetje naar het uiteinde van het dal. Daar logeren we in Refuge Laval. Rond 17u30 komen we er aan. Nog ruim op tijd voor het avondeten.

Moe van de iets meer dan 1.000 km lange rit, liggen we reeds rond 21u in bed. Morgen starten we vanaf Refuge Laval aan een 3-daagse tocht. Daarna zal deze hut terug onze uitvalsbasis zijn voor enkele dagwandelingen.

21.07.2018

28.06.2018 - Refuge Laval – Refuge Drayères via Lac Long, Lac Rond & Lac des Muandes

We hebben voortreffelijk geslapen. We hadden een kamer voor 4, maar er zijn gisterenavond geen gasten meer bij gekomen, dus dat was rustig slapen.

Na het ontbijt nemen we nog een picknick mee en vullen we onze rugzakken definitief aan de auto en kunnen vervolgens op weg voor een 3-daagse tocht. Het belooft zonnig te worden, maar de meest recente weersverwachting hebben we niet kunnen checken want er is hier geen GSM- noch wifi-verbinding. We zijn het niet meer gewoon, maar ze bestaan dus nog in Europa, de plekken waar je niet “geconnecteerd” ben (al kan ik me inbeelden dat dit binnen enkele jaren ook hier niet meer het geval zal zijn).

Onze eerstvolgende overnachtingsplaats is Refuge Drayères (die we nog van vorig jaar kennen). Wandeling van vandaag gaat niet rechtsreeks naar de hut (dat zou heel kort zijn), maar we gaan via Lac Long en Lac Rond. Wanneer we nog vrij vroeg op de dag ons geplande keerpunt bereiken, besluiten we nog wat verder door te stappen naar Lac des Muandes om dan in een lus terug te keren. Maar als we aan het Lac aankomen (dat zelf nog half bevroren is), komen we steeds meer in sneeuwvelden terecht. Op zich geen moeilijke of gevaarlijke passages, maar we beginnen in deze sneeuw en de reflectie van de zon, steeds meer last van onze ogen te krijgen … en we hebben geen zonnebrillen bij (alvast een les voor een volgende keer). We keren vanaf het Lac des Muandes dus op onze stappen terug. De uitzichten zijn hier prachtig en daar heeft het mooie weer natuurlijk een belangrijk aandeel in. We doen het rustig aan en nemen ook de tijd om een timelapse te maken.

We zijn reeds iets voor 16u aan Refuge Drayères en drinken er buiten op het zonneterras nog een lokaal biertje (“Galibier de Valoire”, gemaakt van gletsjer water … maar eerlijk gezegd: het trekt nergens op … dat weten we bij deze ook :-)). Daarna checken we in en krijgen een kamer toegewezen met 3 stapelbedden, maar ook hier (net als de nacht ervoor in Refuge Laval) komen er geen andere gasten bijliggen. De slaapvertrekken in Refuge Drayères zijn ‘basic’, maar wel heel ruim. Het avondeten is er super lekker, dus we gaan voldaan (na een prachtige wandeldag én lekker eten) rond 21u naar bed.

29.06.2018 - Refuge Drayères - Refuge Laval via col de la Plagnette

We hebben allebei minder goed geslapen (zonder specifieke reden, want het was zeer rustig in de hut). Maar omdat we meer dan 9u in bed hebben gelegen, zijn we voldoende uitgerust voor een nieuwe dag. Dat zal nodig zijn, want er staat vandaag – naar onze normen – een pittige tocht op het programma. Dat de sneeuw ons op een hoogte boven de 2.500 m parten kan gaan spelen, weten we al van de tocht van gisteren. We zien wel wat het brengt. Indien het te moeilijk of gevaarlijk wordt, keren we weer en stellen we de plannen bij (dat zou omwille van sneeuw niet de eerste keer zijn dat we wandelplannen tijdens een tocht in juni moeten bijsturen).

Na het ontbijt halen we onze picknick op, vullen we voldoende water bij en gaan we op stap. Het is op dat moment rond 8u. Het weer is duidelijk minder dan gisteren, met een mix van zeer dreigende wolken en een open hemel, maar al bij al goed wandelweer.

Al vrij snel dienen zich de eerste sneeuwvelden aan. Geen complexe zones, maar als dit al het geval is op 2.200 m, wat mogen we dan verwachten als we later op de dag tot 2.700 m zullen moeten klimmen? Het antwoord laat niet zo lang op zich wachten, want naarmate we verder trekken, gaat het steeds meer door steeds groter worden sneeuwzones. Het eerste deel van de tocht van vandaag brengt ons tot wat bekend staat als de ‘3 lacs’: Lac de la Clarée, Lac ROnd (verwarrend want gistsren waren we aan een gelijknamig meertje, maar het is wel degelijk een ander) en Lac du Grand Ban. Stuk voor stuk pareltjes. Tussen de laatste 2 genoemende meeren, gaat ons te volgen pad vrij steil omhoog naar het 4-de meer: Lac de Cerces … maar dat deel ligt nog zo goed als volledig in de sneeuw en zonder enige vorm van stijgijzers is dat een risicovolle onderneming. De beslissing om op onze stappen terug te keren is dan ook snel gemaakt. Dat wil wel zeggen dat we de reservatie met avondmaal die we hadden gemaakt in ‘Halte de Roche Robert’ liefst zo snel mogelijk moet geannuleerd worden. Zelf bellen kan niet want we hebben hier geen GSM-verbinding. Als we straks terug langs Refuge Drayères passeren, zullen we dat daar trachten te regelen.

Alvorens aan de terugweg te beginnen, stappen we nog tot Col de la Plagnette, iets hogerop. Vandaar hebben we een mooi uitzicht op de 2 meren (Lac Rond en du Grand Ban) en ook op de helling die we normaal zouden moeten genomen hebben. We hebben voldoende tijd om daar op de Col een poosje te verblijven (en maken er ook een ‘timelapse’) en stellen vast dat geen enkele wandelaar de route neemt die wij initieel van plan waren, wat een bevestiging is voor ons dat het niet OK om daar als ‘amateur wandelaars’ overheen te gaan.

Op onze terugweg (naar de auto) komen we opnieuw langs Refuge Drayères en vragen daar of ze onze annulatie kunnen doorgeven aan ‘Halte de Roche Robert’. We zijn met verstomming geslagen als uit die telefoon blijkt dat ze gesloten zijn en ons dus eigenlijk niet verwacht hadden … dat terwijl ik alle mailverkeer met de bevestiging van de reservatie afgedrukt bij ons heb. We hadden daar dus mooi gestaan op het einde van een lange dagtocht. Nog een ‘geluk bij een ongeluk’ dat we dus rechtsomkeer hebben gemaakt omwille van de sneeuw.

Wanneer we terug aan onze wagen zijn, besluiten we naar Névache te rijden en te horen in Auberge “La Découverte” - waar we vorig jaar ook gelogeerd hebben – of we daar voor een nacht kunnen blijven. Maar alles blijkt volzet. Wanneer de zeer vriendelijke eigenaares begint rond te bellen naar gites in de buurt, blijken ze allen volboekt … behalve Refuge Laval (waar we ongeveer een half uurtje daarvoor geparkeerd stonden :-)). Dus besluiten we – na nog iets fris te hebben gedronken vlak aan het kerkje van Névache - terug het dal in te rijden en te overnachten in Refuge Laval. Deze zeer verzorgde berghut, wordt dan onze vaste uitvalsbasis voor de komende dagen. Onverwacht zullen we dus één extra dagwandeling maken en is de intentie van een 3-daagse lustocht in het water gevallen. Maar we laten het niet aan ons hart komen. We hebben alternatieven om dat in te vullen en als we op vandaag terugblikken hebben we er een zeer mooie dag opzitten met finaal nog heel zonnig weer in een magnifieke omgeving.

30.06.2018 - Lac Laramon, Lac du Serpent & Lacs des Gardioles

Vandaag zullen we - een dag vroeger dan initieel gepland – een eerste dagwandeling maken. Het gaat richting de Lacs Laramon en Serpent. Daarvoor rijden we eerst vanuit Refuge Laval een stukje terug het dal uit (richting Névache) naar een ruime wandelparking (gelegen aan de chalet “la Fruitiere de Névache”).

We zijn reeds rond 8u op pad. Later zal blijken dat het een goed idee was om zo vroeg te vertrekken want met het prachtige open weer gaat ook een brandende zon gepaard, die later in de namiddag best wel gaat wegen. Bovendien heeft dit vroege uur het voordeel van de rust, maar ook van een zeer mooie lichtinval. En de eerste 2 meren die we passeren, liggen er werkelijk als postkaartjes bij. De besneeuwde bergtoppen van het massief van de Cerces aan de overkant van het dal, maken het beeld af. Een voorrecht om hier op dit moment te kunnen zijn! Er is nog niet veel volg wanneer we aan de meertjes passeren, maar er zijn wel al enkele vissers aan de slag. Ze hopen o.m. forellen aan de haak te slaan.

We besluiten verder door te stijgen tot wanneer we gestopt worden aan een teveel aan sneeuw. We geraken nog verassend ver, namelijk tot aan de meren van ‘Les Gardioles’. Daarvoor moeten we wel nog enkele sneeuwvelden over, maar die zijn voor ons nog perfect te doen. Het is er ronduit prachtig. Doordat we deze hoogte hebben bereikt (iets meer dan 2.700 m), zie we achter het massief van de Cerces ook de besneeuwde toppen van de Écrins. Knap! Tot helemaal aan de Pic du Lac Blanc gaan we niet geraken (die ligt op een hoogte van 2.980 m met nog heel wat stijgen in de sneeuw), dus we beschouwen waar we nu zijn als een mooi eindpunt voor een picknick én een ‘timelapse’. Daarna keren we op onze stappen terug. Naarmate we dalen wordt het steeds warmer … of beter gezegd heet, want de zon brandt. Maar dat nemen we er na zo’n prachtige dag met plezier bij en de douche in Refuge Laval doet kort daarna dan ook super deugd.

We liggen deze keer op de kamer met nog 4 prettig gestoorde Fransmannen. Naar onze normen wel waaghalzen als we horen wat ze vandaag allemaal gedaan hebben. Straffe mannen die op één dag doen waar wij er twee voor nodig hebben. En ambiancemakers zijn het ook en dat komt zeer goed uit, want het is een muziekavond. De hut zit (op deze zaterdagavond) afgeladen vol en om 19u30 starten we met aperitief en hapjes en is er een accordeonspeler die de ambiance op gang trekt. Maar veel moeite moet die niet doen. Onze 4 kamergenoten zingen al snel met volle borst mee, net zoals zowat alle andere aanwezigen. Tijdens het eten worden Franse meezingers gebracht. Dat kot ontplofte daar zowat! Als enige 2 niet-Fransen wat onwennig (meezingen lukt amper), maar best wel leuk. En hoe hard er ook gezongen, gedronken en zelfs gedanst is geweest, de huttencode wordt in ere gehouden en om 22u was het muisstil en lag iedereen in bed. Unieker ervaring:-).

01.07.2018 - Col du Chardonnet

Het wordt andermaal een heel zonnige dag en nog net wat warmer dan gisteren. Veel drinken meenemen, is dus de boodschap. Na het ontbijt in Refuge Laval (waar alles weer normaal lijkt na het feetje van gisteren) nemen we de picknick mee en rijden met de auto wat verder terug het dal uit naar de startplaats van de dagwandeling.

Het gaat vandaag (heen en terug) naar Col du Chardonnet. Geen meertjes vandaag (op enkele kleine plassen na), maar wel een klim die ons brengt naar een knap uitzichtpunt op een aantal bekende toppen van het nationaal park van de Écrins.

We zijn opnieuw blij dat we zo vroeg aan de tocht begonnen zijn en reeds voor 12u op de col staan. We zijn daarmee de grootste hitte voor bij het klimmen, al hebben we beide toch al heel veel zweet gelaten (en dus ook veel gedronken). Er is dan ook geen enkel wolkje te bespeuren en er werd tot bijne 30°C voorspeld. Dat laatste voelen we wanneer we na onze picknick op Col du Chardonet terug afdalen. De temperatuur lijk bij elke gedaalde meter wat te stijgen. Wanneer we rond 13u30 buiten aan Refuge du Chardonnet een frisse cola met een taartje eten en op dat moment nog wandelaars naar boven zien vertrekken, hebben we medelijden met hen. Wat gaan die zweten.

Voor morgen wordt wat bewolking voorspeld. Het is dan onze laatste wandeldag en dan zullen rechtstreeks vanuit Refuge Laval kunnen starten aan de tocht.

02.07.2018 - Lac des Béraudes

Vandaag is het Lisa’s verjaardag. Maar omdat we zelden en onregelmatig verbinding met de smartphone vinden, hebben we gisteren voor alle zekerheid al een berichtje verstuurd. We hadden tijdens het avondeten in Refuge Laval plots even verbinding. Net tijd genoeg enkele tekstberichtjes te versturen en dan was de verbinding weer even snel weg als ze gekomen was.

Er werd vandaag meer bewolking voorspel, maar dat valt best mee … of tegen, het is zoals je het bekijkt. De zon is immers snel weer branderig heet. De wandeling van vandaag biedt weinig tot geen beschutting tegen de zon … en het is best wel een steile klim … dus wordt er opnieuw stevig gezweet :-(.

We gaan vandaag vanuit Refuge Laval naar Lac des Béraudes en in zoverre de sneeuw (of beter afwezigheid daarvan) het toelaat, stappen we door tot aan Col des Béraudes. Het pad naar het meer is een klim van ongeveer 500m. We zijn er opnieuw vroeg aan begonnen en staan reeds voor 10u aan het mooie blauwe water. Het meer is omringd door best nog flink besneeuwde hellingen en er drijven nog grote stukken ijs op het water. Helemaal doorstappen tot aan de col is bij deze dus geen optie. Daarvoor liggen er nog teveel sneeuwvelden op net iets te steile hellingen. We doen wel nog het sneeuwvrije deel van de klim naar Col des Béraudes.

Andermaal is dit een prachtige plek om te vertoeven. Op dat vlak zijn we de voorbije 5 dagen echt verwend geweest. Een schitterend stukje natuur dat helemaal tot z’n recht komt bij dit prachtige weer. Ook de restanten van de sneeuw maakten het uniek, ook al speelde die sneeuw ons soms parten en hebben we initiële plannen moeten bijstellen, maar dat hebben we er met dit mooie weer, graag bijgenomen.

Tijdens de klim en ook boven aan het meer, leren we een gepensioneerd koppel kennen. Gepassioneerde wandelaars die reeds 10 dagen in de buurt op stap zijn en hierna nog een rustiger deel inlassen op een wellness resort … en gelijk hebben ze. Nadat zij van ons beide nog een foto hebben genomen bij het meer en ik van hun beide, keren we op ons gemak terug naar beneden. Het moet niet te snel, want anders zijn we nog voor de middag terug in Refuge Laval. De picknick eten we naast de auto, die vlak aan de hut geparkeerd staat. Daarna stoppen we nog wat verse kleren in de rugzak en stappen we naar de hut om daar een luie namiddag op het zonneterras door te brengen :-).

Morgenvroeg beginnen we aan de 1.000 km lange trip naar huis.

03.07.2018 - Terugreis

We ontbijten om 6u30 en tegen 7u zijn we – met een laatste picknick – op weg naar Heist-op-den-Berg. We besluiten niet meer langs Briançon en Grenoble te rijden, maar toch de Fréjus tunnel te nemen. Op die manier zitten we na een uurtje reeds op kruissnelheid op de snelweg naar Lyon.

Iets na 18u zijn we thuis na een vlotte rit, die zoals steeds wat stropt eens we België binnen rijden. Ik wil best graag chauvinistisch zijn, maar op dit punt lukt dat echt niet. Het is een zeer opvalend verschil met Frankrijk. Onze wegen zitten echt dichtgeslipt en elke bijkomende belemmering in de vorm van bijvoorbeeld wegenwerken, leidt meteen tot enerverende filles. Iets waat je kan missen na 800 km rijden.

Maar goed, we zijn veilig en wel thuis en hebben er een zeer mooie trip opzitten. Laat ons vooral dat laatste onthouden!

Wandelbeschrijvingen

Hieronder staan de linken naar de details van de wandelingen en uitstappen die we tijdens deze reis maakten.

Foto's

Hieronder staan rechtstreekse linken naar de foto's van de wandelingen en uitstappen.

Gebiedsbeschrijving

Hieronder staan de linken naar de gebieden/streken die we tijdens deze reis bezochten.

Map

Op de map staan de plaatsen/wandelingen aangeduid die we in deze streek (en omgeving) maakten. Op de iconen kan verder worden doorgeklikt naar meer details rond de bijbehorende activiteit.

2018 - Huttentocht langs het massief van de Cerces

Hieronder staan de timelapses (gepubliceerd op YouTube) die we tijdens deze vakantie maakten.